Stygga tanter och första tvättmaskinen




Gamla människor är riktiga kulturskatter!
Tänk så mycke lärdommar som håller på att försvinna!
Jag och M är mitt uppe i flytten nu och i morgon kommer flyttgubbarna 8.30 och nästan allt är packat. Igår passade jag på att tvätta alla filtar som legat i soffan och blivit kattifierade så det är frächt när vi packar upp.
När jag sprang ner till tvättstugan och skulle boka den kommande tiden som var ledig var det en äldre dam som höll på och som var så trevlig och efter som det bara var en timme kvar på hennes tid  och hon var klar med maskinerna tyckte hon att jag kunde börja. så sagt och gjort sprang jag upp och hämtade tvätten och de kommande 45 minuterna hoppas jag att jag aldrig glömmer.
Den lilla damen var 84 år och hade bott på Malmudden sen det var nybygt och medan jag hjälpte henne med manglingen berättade hon om bland annat om den första tvättstugan på Malmudden. "Det var stor sammling, alla var tvungna att komma och lära sig hur man startade tvättmaskinen. lägga i tvätten och trycka på knappen, Det var många som aldrig hade sett en tvättmaskin på den tiden förstår du" Tänk dig... nu när det kommer nymodigheter får man en informations folder i brevlådan och så var det med det!
Var är samhället på väg? det är inte självklart i dagens samhälle att man springer över till grannen och lånar en kopp socker, eller ens vet vad grannarna heter i förnamn!
Jag tycker om att prata med äldre människor för de finns så många skatter att upptäcka. Jag har åkt buss med en farbror som var med och drog elledningarna i norbotten, när han skulle special utbildas för uppdraget fick han fara till Stockholm, men inte med tåg eller flyg som vi gör idag... HAN CYKLADE!  jag undrade hur han orkade och då svarade han " det var jobbigare på vägen hem för då ska man ju upp i landet" och log ett underfundigt leende.
Dessa gammla godingar! Många tror att de äldre är tråkiga och har inget att berätta men tänk på alla gammla flygkaptener, cirkusartister, balett dansöser och tusentals andra gammla människor som gömms där ute bakom sina rullatorer och rynkor, alla har de något att berätta... men alla är inte trevliga så bli inte besviken om du inte hittar en dansant tant i tvättstugan nästa gång... hon kanske står i kön på ica.

För att avsluta detta inlägg ska jag berätta om två stygga tanter jag stötte på för minde än en timme sedan när jag var på väg hem från stan.
Två små tanter stod brevid gångbanan och plockade björkris från ett ny fällt träd, det såg lite besvärligt ut med rullatorer och allt så uppfostrad som jag är så stannade jag givest vis och frågade om jag kunde hjälpa dem. Sen tänkte jag ochså lite på deras allmänstatus så jag frågade "är det inte lite väl tidigt att ta in påsk riset redan i januari?" Den minsta av tanterna tittade upp på mig och log och följande utspelade sig med sjungande finskbrytning: "Inte är det till påskriset vi plockar, vi ska ha till bastun" WACK! och så smiskade hon till den andra tanten på rumpan! och hon hon bara fnittrade som en liten skolflicka och log ett lyckligt leende....
Jag har aldrig tappat hakan så som jag gjorde nyss... jag viste inte vad jag skulle göra, säga... så jag sa "hoppas ni har en bra dag och ha så kul i bastun"... sen gick jag och bara skakade på huvudet.

KK-Kärringar Kan

Puss och kram

Kommentarer
Postat av: Ida

Hallo! ;D Jag kollar in dig every day!

2009-01-29 @ 19:43:00
URL: http://www.guldglimmer.blogspot.com
Postat av: Jessica/Mylla

Nu försöker även jag blogga...



http://lillajfunderar.blogg.se/?tmp=03234832



ses på vinterspelen!

2009-02-03 @ 23:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0